Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Porozumienie o współpracy Policji z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych

Data publikacji 11.07.2018

W Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych w Lesznie doszło do podpisania Porozumienia o współpracy z leszczyńską Policją w zakresie przeciwdziałania zagrożeniom bezpieczeństwa obywateli.

          Policja jako instytucja nowoczesna i rozwijająca się na bieżąco poszukuje rozwiązań sprzyjających podnoszeniu efektywności realizowanych zadań ustawowych, w tym dotyczących przeciwdziałania popełnianiu przestępstw i wykroczeń. Jednym z elementów skuteczności podejmowanych działań w zakresie szeroko rozumianej profilaktyki społecznej jest właściwe zdiagnozowanie zagrożeń, jak również dobranie odpowiednich metod popularyzowania w społeczeństwie informacji na ich temat oraz sposobów ich unikania.

           Realizując dyspozycje Komendanta Głównego Policji dokonano oceny możliwości nawiązania współpracy w powyższym zakresie z organami państwowymi, przez pryzmat realizowanych przez nich zadań ustawowych. ZUS jak i Policja realizują swoje ustawowe zadania na rzecz całego społeczeństwa. Wspólne przedsięwzięcie pozwala na bardzo szerokie dotarcie do obywateli, co w efekcie może zwiększyć skuteczność i obszar podejmowanych działań informacyjno-edukacyjnych.

             Z Raportu rocznego ZUS za 2016 rok wynika, że instytucja ta współpracuje miesięcznie z prawie 25 milionami klientów. Wynika również z niego, iż ponad 20 milionów klientów odwiedziło bezpośrednio placówki ZUS oraz, że instytucja ta w ramach podejmowanych przez siebie działań skierowała 64 miliony przesyłek do osób indywidualnych, firm i instytucji. Powyższe dane jednoznacznie wskazują na bardzo szerokie grono odbiorców, z których każdy może stać się ofiarą przestępstwa. W grupie tej znajdują się zarówno aktywni zawodowo, prowadzący działalność gospodarczą jaki i emeryci oraz renciści.

          Z kolei doświadczenia Policji zdobyte w ramach realizowanych zadań wskazują na zasadność podnoszenia świadomości społeczeństwa na temat istniejących różnego rodzaju zagrożeń. Klienci ZUS-u oprócz możliwości stania się ofiarą przestępstwa, mogą również, z uwagi na swój interes finansowy, podejmować wobec pracowników ZUS-u działania przestępcze polegające na tzw. korupcji. Dlatego też przyjęto założenie, że jednym z obszarów współpracy Policji z ZUS-em będzie podnoszenie świadomości prawnej pracowników ZUS, w szczególności w tym zakresie.

       Biuro Prewencji w uzgodnieniu z Biurem Kryminalnym KGP oraz ZUS-em opracowało projekt Porozumienia o współpracy w zakresie przeciwdziałania zagrożeniom bezpieczeństwa obywateli pomiędzy Komendantem Głównym Policji a Prezesem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

           Przedstawiciele leszczyńskiej Policji i ZUS w Lesznie w minionych dniach spotkali się w sprawie podpisanego porozumienia, w celu omówienia warunków lokalnej współpracy.

  Do głównych celów współpracy wynikających z Porozumienia należy zaliczyć:

  • podniesienie poziomu bezpieczeństwa obywateli;

  • podejmowanie wspólnych działań informacyjno-edukacyjnych oraz promocyjnych; zwiększenie świadomości społecznej na temat szeroko rozumianego bezpieczeństwa;

  • przeciwdziałanie zachowaniom przestępczym, w szczególności przestępstwom korupcyjnym, m.in. poprzez podnoszenie świadomości pracowników ZUS w tym zakresie.

    W ramach współpracy działania Policji obejmą w szczególności:

  • udział w opracowaniu wspólnych informacyjno-edukacyjnych oraz promocyjnych materiałów profilaktycznych;

  • udostępnianie własnych materiałów profilaktycznych w celu ich upowszechniania za pośrednictwem oddziałów ZUS;

  • opracowanie materiałów szkoleniowych dotyczących problematyki korupcji i przeciwdziałania temu zjawisku oraz przygotowanie i przeprowadzenie szkoleń antykorupcyjnych.

 

Natomiast działania ZUS będą polegały przede wszystkim na:

  • udziale w opracowywaniu wspólnych informacyjno-edukacyjnych oraz promocyjnych materiałów profilaktycznych;

  • ekspozycji w salach obsługi klienta ww. materiałów oraz ich rozpowszechnianie za pomocą innych dostępnych środków komunikacji;

  • opracowaniu harmonogramu szkoleń antykorupcyjnych;

  • zapewnieniu pomieszczeń oraz niezbędnego sprzętu audiowizualnego na potrzeby w/w szkoleń zgodnie z ustalonym harmonogramem.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 KGP/Monika Żymełka

 

Powrót na górę strony